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La via della musica e dei canti

LA VIA D'LA MÚSICA E DI CHANTS

La via della musica e dei canti
italiano All'inizio, e ancora adesso, un grande ruolo ebbe la musica, che servì a unire le valli tra loro e con l'Occitania grande.
Nòto Sonador (1896-1984) di Robilante, suonatore di fisarmonica a semitons, il fisarmonicista Joan Bernardi e il violinista Jusèp da Ros, entrambi di Sampeyre, Bastistin Galiòn di Blins in val Varaita, Ròbert Le Diable in val Pellice furono i principali "testimoni" della musica e del canto popolare che si erano tramandati nelle Valli occitane. A partire dalla fine degli anni Sessanta, un giovane appassionato, Jan Peire de Bosquier, registrò quel corpus di musiche, in particolare studiò le danze
ordinandole per varianti e coreografie. Altri ricercatori seguirono il suo esempio e già dai primi anni Settanta sorse una generazione di giovani musicisti militanti che dei vecchi suonatori aveva appreso le musiche e il ritmo. Si formarono i primi gruppi. Dario Anghilante, figlio di Masino Anghilante di Sampeyre già compositore di canzoni in occitano, cominciò a cantare accompagnandosi con la chitarra nei paesi delle Valli; in seguito riunì altri musicisti, nacquero i Sonaires occitans, poi, come sovente
accade, i primi gruppi si smembrarono e ne sorsero altri, quindi sulla scena irruppe Sergio Berardo che qualche anno dopo fonderà il gruppo Lou Dalfin.
Berardo, suonatore di ghironda, organetto, fifre, cornamusa e vari strumenti elettrici, ancora oggi è tra i musicisti più noti d'Occitania. Di lui si dice che impugna la ghironda come Jimmy Hendrix impugnava la chitarra elettrica. Berardo ha saputo reinventare la tradizione, aprirla alle mescolanze di musiche e stili, creando un genere nuovo, un linguaggio musicale coinvolgente in cui convivono suoni contemporanei e arcaici, ritmi da discoteca, melodie millenarie ed echi di canzoni d'autore. Ai concerti in Occitania e in Europa, Berardo ha affiancato l'attività didattica e moltissimi suonatori delle decine
di gruppi oggi attivi nelle Valli sono cresciuti alla sua scuola. Berardo con Lou Dalfin ha allargato gli orizzonti della musica occitana che rischiava di rimanere confinata all'interno degli spazi stabiliti dalla tradizione e dal folk revival, rendendola in questo senso modernamente popolare. Sulla sua scia sono nati fra gli altri Lou Seriol, gruppo della valle Stura, Lhi Jarrris della val Vermenagna e i Gai Saber, che con Sergio Berardo condividono la scena musicale occitana. In questo panorama si distinguono
poi altri gruppi musicali che seguono filoni di ricerca particolarmente raffinati (Trobairitz d'òc, A fil de ciel, Senhal) e sono attivi molti fisarmonicisti, violinisti, clarinettisti e cantori, soprattutto in val Vermenagna e in val Varaita, che paiono essere gli eredi più diretti dello stile musicale e dei repertori di Nòto Sonador, di Joan Bernardi e Jusèp da Ros, di Batistin Galiòn e di Ròbert Le Diable.
L'incontro e lo scambio di esperienze con i musicisti dell'Occitania grande sono diventati una consuetudine in concerti, feste e festival, sovente siglati dall'esecuzione dell'inno Se Chanta tradizionalmente cantato ai quattro angoli d'Occitania dalle Alpi alla lontana Guascogna, forse l'unica canzone d'amore che ha avuto la ventura di diventare inno di un popolo.
occitan Al començament, e encara aüra, la música a agut una granda importança per crear un liam entre las valadas e embe l'Occitània granda.
Nòto Sonador de Robilant, viscut entre lo 1896 e lo 1984, sonador de semiton; lo fisarmonicista Joan Bernardi e lo violonista Jusèp da Ros, tuchi dui de Sampeyre; Batistin Galiòn de Blins; Robert le Diable en Val Pelis, fogueron lhi principals "testimònis" de la música e dal chant popolar que s'eron tramandats dins las Valadas occitanas.
A partir da la fins di ans Sessanta, un jove apassionat, Jan Peire de Bosquier, enregistret aquel corpus de chançons, e sobretot estudiet las danças en las butant per variantas e coreografias. D'autres recerchaires segueron la mesma draia e já dins lhi ans Sessanta naisset una novèla generacion de sonadors que dai vielhs avia empres las músicas e lo ritme. Se formeron lhi premiers grops. Dario Anghilante, filh de Masino Anghilante, compausaire de poesias e chançons en occitan de Sampeyre,
comencet a chantar dins las Valadas en s'acompanhant embe la guitarra e un pauc après fondet embe d'autres musicaires lhi Sounaires ousitans; puei, coma sovent arriba, lhi premiers grops se deslieron e ne'n naisseron d'autres; alora tombet sus la scèna Sergio Berardo, que qualque temp après fondet Lou Dalfin.
Berardo, sonador de viola, semiton, fifre, chabreta e d'autres enstruments, es encara encuei un di musicaires mai populars e coneissuts d'Occitània. D'ele se ditz qu'embrinca la viola coma Jimmy Hendrix la guitarra elèctrica. Berardo a sabut reinventar la tradicion, la durbir a d'autras músicas e estils, en creant un genre nòu, un lengatge musical coinvolgent ente se jónhon sòns vielhs e modèrns, ritmes da discoteca, melodias milenàrias e chançons d'autor. Ensema a l'activitat de concertista en vir per l'Euròpa, Sergio s'es dediat a l'insenhament, parelh un baron de joves sonadors qu'encuei viron per las Valadas se son formats a sa escòla. Son mèrit es estat d'eslarjar lhi orizonts de la música occitana que riscava de restar emprisonaa dins la tradicion e lo folk revival, en lhi donant una nòva popularitat dins un biais mai modèrn. Sus sa dràia son naissut de grops coma Lou Seriol de la Val d'Estura,
Lhi Jarris de la Val Vermenanha e lhi Gai Saber. An aquesti se son decò arrambat d'autres grops que prepauson diferents biais musicals (Troubaires de Coumboscuro, Trobairitz d'òc, A fil de ciel, Senhal), e nombrós son lhi musicaires e lhi chantaires populars dins totas las Valadas, sobretot en Val Vermenanha e Val Varacha, darriers eretiers de la mòda e dal repertòri di vielhs sonadors. Fòrts son decò lhi rescontres e lhi eschambis d'experienças embe lhi musicaires de l'Occitània granda, dins de
fèstas, concèrts e festivals ente sovent ressòna l'imne occitan Se chanta, coneissut e chantat ai quatre cantons d'Occitània, da las Alps a la Gasconha, benlèu la soleta chançon d'amor qu'agut lo destin de devenir l'imne d'un pòple.