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Virginio Perino: il maestro della Banda di Traves

Virginio Perino: Lou maestro ‘dla Musica eud Trave

di Pierluigi Ubaudi

Virginio Perino: il maestro della Banda di Traves
italiano
Virginio è il maestro della Banda di Traves comincia con una breve storia del gruppo.
La banda è stata fondata nel 1924 per iniziativa degli abitanti del paese e con l'aiuto del maestro Domenico Papurello di Lanzo. Dal 1924 si è iniziato a organizzare il gruppo e studiare il repertorio e nel 1926 c'è stata la prima uscita della formazione musicale in occasione della festa patronale di Santa Blandina.
La banda è andata avanti una decina d'anni fino quando, nel 1935, c'è stato un diverbio all'interno della banda e così si sono formati due gruppi bandistici diversi: La "Banda di Traves" e la "Travesina".
Questa situazione è durata fino al 1980 quando si organizza una riunione tra le due bande, anche perché cominciavano a mancare i suonatori e volevano valutare l'ipotesi di riunirsi in una sola banda. Così quando si sono trovati insieme hanno scoperto che nessuno si ricordava più i motivi della lite di quarant'anni, così decidono di fare un periodo di rodaggio, collaborando tra le due formazioni, scambiandosi i suonatori l'una con l'altra quando mancavano e dandosi una mano.
Due anni dopo, nel 1982, avevano visto che la situazione funzionava bene e quindi hanno combinato la fusione tra le due bande che sono tornate una sola, le cariche (tipo Presidente, vice, ecc...) sono quindi divise tra i componenti dei due gruppi per non avere nulla da discutere.
Per suonare nella Banda l'ingresso è libero a tutti, dopo un periodo di studio teorico sul "metodo Carbone" si passa agli esercizi con lo strumento. Virginio ricorda che mentre si esercitava a casa sua, il maestro, che abitava nella casa vicina, a volte lo correggeva "a domicilio" urlandogli da fuori "quella nota non è giusta!"
A Traves la banda, come in tutti i paesi di montagna, ha la duplice funzione di suonare marce religiose e civili durante la parte ufficiale della festa e di suonare per il ballo pomeridiano e serale.
Mentre le marce hanno partitura scritta i brani ballabili ballo vengono quasi sempre eseguiti a orecchio e tramandati a memoria.
Oltre alle normali ricorrenze civili (primo maggio, 25 aprile, 4 novembre ecc) la banda partecipa alle feste patronali di Sta Blandina e S Pietro e alla rievocazione del 9 gennaio 1944 data in cui durante una rappresaglia i tedeschi fucilarono quattro persone nei pressi della stazione del paese.

In occasione delle feste patronali il compito della banda inizia in mattinata quando si sfila verso le case dei priori, poi ci si reca in chiesa; dopo la messa si suonano le curende per i priori e ci si da appuntamento per il pomeriggio. Segue la processione in onore del santo e comincia il ballo che senza interruzioni prosegue fino a mezzanotte.
Oggi l'organizzazione di queste feste è meno sentita di un tempo e a volte si fatica a trovare persone volenterose che accettino di portare avanti queste tradizioni.
Si sottolinea che tali manifestazioni non hanno scopo di lucro e molte volte si stenta a coprire le spese.
Uno degli aspetti particolari della musica nel paese di Traves è quello dell' "Eco doou Courmeut" che è una banda nata a Traves con una particolarità unica almeno nelle Valli di Lanzo: circa metà dell'organico è composto da persone che sanno suonare ma l'altra metà è formata da gente che non ha mai preso in mano uno strumento:
Tutti gli anni questa banda particolare fa una festa, sfilando per le vie del paese fino araggiungere "lou courmeut" che è una località su per la montagna dietro al paese.
L'iniziativa di costituire questo gruppo è nata all'inizio degli anni ottanta un po come presa in giro per il fatto che a Traves c'erano due bande, hanno detto" ci sono due bande? Ebbene noi faremo la terza!" Hanno cominciato un po' per ridere, i giovani si sono cuciti una bandiera alla buona e una specie di divisa e poi hanno fatto la festa con sfilata e tutto.
Chi ha sentito suonare questa musica dice che si capisce che non sono professionisti, però non suonano poi così male, vanno abbastanza a tempo e anche se ogni tanto sbagliano qualche nota in fondo è una bella festa.

franco-provenzale Virginio ou i-eust lou maèstro dla beunda eud Trave é ou i-à euncaminà l'intérvista couèntant eun pô la storia dla beunda eud Trave.
La beunda eud è-i-eust istà foundaya eun toou 1924, coun l'inisiativa eud-ill'abiteunt doou pais é coun l'adjut doou maèstro Domenico Papurello. Daou vintècatr ou i-ont euncaminà a butà su la muzica é a studià é eun toou 1926 ou i-ont fait la prumma sourtìa dla beunda propi eunt-l'oucazioun dla fèsta patronale eud Trave que-è-i-eust Santa Bleundina. La beunda è-i-eust alaya aveunti peur ‘na dézèina d'an, finquè eun toou 1935 è-i-eust istaya ‘na ruza a l'intèrn dla beunda é aleura ou sount fourmase doue beundes diférentes: la "Beunda eud Trave" e la "Travézina" é lou pais ou i-eust restà coun doue muziques. Sta sitouasiòn èisì ou i-eust durà fin-eun toou 1980 can que ou l'ont coumbinà ‘na riounioun dle doue beundes, forse perquè ou euncaminavount a meuncà la djeuns...aleura ou i-ont fait sta riounioun peur descuti eun pô dli proublém sé poi butase eunsèmbiou o gnint. É can cou sount trevà eunsèmbiou peur studià l'ipotèzi eud riapatchificase ou l'ont scuprì que pi gnun dli coumpouneunt dle beundes cou-s-ricouerdavet lou moutìou perquè sé ruzà carant'an edvant. Aleura viu que gnun ou-s-ricouerdavet piu, ou l'ont coumbinà eud fâ nou pèriodo eud roudadjo, euncaminant a coulabourà tra leu, a squembiase li muzicant can cou n'eun meuncavet carcun da ‘na part o da l'aoutra...a dase ‘na meun! Dui an dopou, eunt-lou outantèdouì ou i-ont viu que la sitouasioùn ou funsiounavet bin, aleura ou i-ont coumbinà eud fâ ‘na muzica soula: ou i-ont fait la fouzioun dle doue beundes, ou i-ont fait touerna una soula é eul cariques, tipou lou president o lou maèstro, ou sle piìvount eun poc peur-un da ‘na parte é da l'aouta peur gnint avè da discuti.
Eunt la beunda a Trave l'ingrès peur sounà è-i-eust liber peur tuiti, ès fait eun pèriodo eud studi eud tèorì é eud mètodo (aleura can cou i-ont euncaminà leu ou i-èret lou mètodo Carboni), eumparavount a soulfèdjìa pê ou alavount da lou maèstro é ou eumparavount coun l'éstrumeunt. Lou maèstro dla muzica ou stavet propi èiquì eunt una queu vizin a la soua é ougnitant can cou fazèt ill'èzèrtchisi, lou maèstro da soua queu ou sintivet can cou sbayavet aleura ou braìvet da fora "sla nota èiquì è-i-eust gnint djeusta!".
A Trave la beunda, coume eun tuiti li pais dla mountagni, è-i-à doue founsioùn: eunt la matinà deul fèstes, eun tla part oufitchal, è sounet martches rélidjouze o eul martches tchivil, pê, dopou mèzdì opure eunt la sèira, è-sounet da bal.
Eul martches ou l'ont touta la part scrita, la muzica scrita aou tooulìn, mèntre eunvèthce li brani balabil ou vegnount cazi seunper fait a ourèi é ou vegnount treumeundà a mèmoria da l'un a l'aouto: ou sé-eunparount a mèmoria a forsi eud scoutàli é pê ou-sounount, è-i-eu cazi mai eud parti scrites meuc carqui bot.
Oltre eul ricourènse normale tchivil (lou primo maggio, lou vintèsinc d'avril, lou catr eud nuveumber...) la beunda è-pertétchipet cô a toute eul fèstes patrounale eud Trave: a Trave è-i-eu doue fèste patrounale, una è-i-eust Santa Bleundina é l'aouta è-i-eust San Pèrou é ou font cô ‘na riévocasioùn perticoular propi eud lou pais eud Trave que è-i-eust lou neu djènè, perquè lou neu djènè dou 1944 li tédèsc, ou sount aruvà su peur fâ ‘na raprézailla countra li pertidjeun, ou l'ont fuzìa catr pérsounes dju vizin a la stasioùn doou pais aleura euncoù euncouè ès countinuèt a fâ la coumèmourazioùn eud sto eveunimeunt.
Can que è-i-eu la fèsta patrounal, la beunda è-euncaminet lou soun travai djeu eun matinà: la beunda è partèt souneunt eun sfilata, è-vait a queu dli prioù (i prioù ou sount sî cou-ourganizount la fèsta), ou font eun quitì rinfreusc é pê ou li acoumpagnount a Meussa eunt-la djèzia. Subit dopou la Meussa ou sounount eul courèndes ma cou sount meuc peur li prioù, ou polount meuc balale li prioù (doue peur li prioù eud l'an é doue peur li prioù eud l'an que i-à da vinì). Ès vait tuiti a mindjì é la fèsta è-euncaminet touerna eunt-lou dopoumèzdì, can que è-i-eu cô ‘na proutchisioùn relidjouza eun ounour doou Sant é ou euncaminet lou bal. Eun bot lou bal ou alavet aveunti eud countinouo li sounadoù ou alvount eveunti fin a mèzanouèt, ou-s-fremavount gneunca peur mindjì. Virginio ou soutoulinéà na coza un baroun seuntua eunt-eul valades è-i-eust que l'ourganizasioùn deul fèste ou i-eust na coza que è-dounet besteunsi travai. Eun bot è-i-èret un baroun seuntua é li prioù ou sèrount counteunt eud fale é è-i-èret cô piu eud djeuns eunt li pais. Aou dì d'euncouè ès-tribulet a trouà la persouna qui veut fâ lou prioù qui veut ourganizà la fèsta...é un dli moutìou perquè è-vint la coza eun pô piu dificoultouza ou i-eust cô lou moutìou écounomic perquè sté meunifèstasioùn ou vignount gnint faite peur vagnìa eul persounes cou-ourganizount la fèsta ou vagnount gnint-sold ma souveunt ou vint speundre eun baroun é un dli proublèm piu gravi cou fait tirì fora eun baroun eud-sold ou i-eust la SIAE que, praticameunt è-butet ‘na tasa eun-sima la muzica que è-vint sounàya eunt-la fèsta é sta tasa èisì è-i-eust ‘na tchifra abesteunsi grosa spetchalmeunt eun-tineunt eun cousidèrasioun que que è-i-eu gnun cou li vagnount. Aleura la councluzion finale eud Virginio è-i-eust que è-vèntrì butase tuiti eunseumbiou é sercà eud rizolvere la sitouasioùn coun la SIAE é fâ eun manèri o eud gnint pagà li pérmès o pagali almèno quèicos eun mèno perquè ou i-eust na coza cara, que travayet countra lou meunténimeunt eud le tredisioun.
Un di-aspèt particoular dla muzica eun toou pais eud Trave ou i-eust seul eud "l'èco doou Courmeut". "L'èco doou Courmeut" ou i-eust ‘na muzica que è-i-eust nâ a Trave cazi coume sé fusèt un'aoutra beunda é meuc que è-i-avèt ‘na particolarità, é è-i-eust l'unica almèno eunt-le valade eud Leuns: è-i-eust composta da persounes cou sount bounes a sounà però peur piu que mètà è-i-eust faita da persounes cou l'ont mai pìia n'estroumeunt eun meun, cou sount propi gnint bounes a sounà. Ou font ‘na fèsta tuiti ill'an é ou font ‘na sfilata peur lou pais é pê sta muzica èisì faita da dileteunt è-vait su fin-aou Courmeut, ‘na tsona su peur la mountagni drè lou pais.
L'inisiativa eud sta muzica èiqui è-i-eust nâ, aou prinsìpi dl'outanta, peur pìi eun pô eun djir lou fat que Trave è-i-avèt doue muziques: ou i-ont dit "Ah sè? Ou sount doue muziques? È nou fazèn la tersa" é aleura ou i-ont euncaminà, eun pô peur riri, li djouveun doou pais ou sount fait ‘na beundièra eun poc a la bouna, ou sount fait ‘na spètche eud diviza é pê ou l'ont fait sta fèsta, sta sfilata èiquì. Sî cou i-ont sitù sounà sta muzica èiquì ou dìount que ès capèit que ou sount djeuns cou sount gnint boun a sounà pèrò a la fin dli quint ou sount poi gneunca tant mal, a tèn ou vont besteunsi ogni tant ou sbayount carque notes ma a la fin, tout eunseumbiou, è-i-eust figna ‘na bèla fèsta.Un di-aspèt particoular dla muzica eun toou pais eud Trave ou i-eust seul eud "l'èco doou Courmeut". "L'èco doou Courmeut" ou i-eust ‘na muzica que è-i-eust nâ a Trave cazi coume sé fusèt un'aoutra beunda é meuc que è-i-avèt ‘na particolarità, é è-i-eust l'unica almèno eunt-le valade eud Leuns: è-i-eust composta da persounes cou sount bounes a sounà però peur piu que mètà è-i-eust faita da persounes cou l'ont mai pìia n'estroumeunt eun meun, cou sount propi gnint bounes a sounà. Ou font ‘na fèsta tuiti ill'an é ou font ‘na sfilata peur lou pais é pê sta muzica èisì faita da dileteunt è-vait su fin-aou Courmeut, ‘na tsona su peur la mountagni drè lou pais.
L'inisiativa eud sta muzica èiqui è-i-eust nâ, aou prinsìpi dl'outanta, peur pìi eun pô eun djir lou fat que Trave è-i-avèt doue muziques: ou i-ont dit "Ah sè? Ou sount doue muziques? È nou fazèn la tersa" é aleura ou i-ont euncaminà, eun pô peur riri, li djouveun doou pais ou sount fait ‘na beundièra eun poc a la bouna, ou sount fait ‘na spètche eud diviza é pê ou l'ont fait sta fèsta, sta sfilata èiquì. Sî cou i-ont sitù sounà sta muzica èiquì ou dìount que ès capèit que ou sount djeuns cou sount gnint boun a sounà pèrò a la fin dli quint ou sount poi gneunca tant mal, a tèn ou vont besteunsi ogni tant ou sbayount carque notes ma a la fin, tout eunseumbiou, è-i-eust figna ‘na bèla fèsta.